NOUTĂȚILE SĂPTĂMÂNII
Dăruind vei dobândi!Redirecționați 3,5% către „Fundația Tradiția Românească”! Mai mult
O lume sub semnul lui „nimic nu va mai fi cum a fost” Mai mult
Toate evenimentele
Considerați că spovedania este necesară înaintea fiecărei împărtășanii? Cât de des recomandați Sfânta Împărtășanie? În afara posturilor mari, e condiționată
de
alte zile de post în afara celor rânduite?
Dacă duhovnicul este dornic să ne primească, spovedania nu ne strică să ne mărturisim păcatele în fiecare zi, dar trebuie să știm cum să o facem. Cel care petrece tot timpul în rugăciune își vede viața precum o linie dreaptă și atunci când doarme și când e treaz.
Și dacă o pietricică apare pe drumul lui, cu o singură mișcare imediat o înlătură și își continuă drumul drept.
Cei care se roagă neîncetat se roagă cu un singur gând, vorbesc cu un singur gând și se spovedesc cu un singur gând. Și atunci spovedania zilnică le este de mare folos.
I-am spus odată Părintelui
Sofronie: „De ce nu practicăm și noi spovedania zilnică?” Și mi-a răspuns: „Niciodată nu am avut destul timp pentru
aceasta. Am fost atât de prins cu cele necesare
supraviețuirii
mănăstirii, încât nu am putut să le ofer
oamenilor posibilitatea de a se spovedi zilnic”. Dar monahii și monahiile, dacă vor să se spovedească zilnic, trebuie să
știe
cum să o facă. Trebuie să se adune într-un singur
gând și să
spovedească un singur gând, într-un minut.
Atunci spovedania zilnică este foarte folositore pentru
ucenic și
posibilă din punct de vedere practic pentru
duhovnic. În afară de primele două, trei spovedanii, când
trebuie să dăm oamenilor tot timpul de care au nevoie, dacă
spovedania continuă să ceară prea mult timp, ea
devine, cum ar spune francezul, un traitement psychique (un
tratament psihologic) și nu o spovedanie în Duh. Așa că trebuie să fim conciși.
Problema nu este cât de deasă
sau cât de rară trebuie să fie spovedania; ea trebuie să fie
potrivit nevoilor fiecăruia. A doua parte a acestei mari și generale întrebări se referea la împărtășania deasă sau rară. Nici
împărtășania deasă, nici împărtășania rară nu ne face
bine-primiți înaintea lui Dumnezeu. Sfântul Simeon Noul
Teolog spune lucrul acesta cu alte
cuvinte: „dacă plângem zilnic în pocăința noastră înaintea lui
Dumnezeu, atunci suntem vrednici să ne
împărtășim în
fiecare zi. Dar dacă nu plângem înaintea
lui Dumnezeu în fiecare zi, atunci chiar dacă ne
împărtășim
numai de Paști, o facem cu nevrednicie”.
Criteriul sfântului este mult mai înalt decât logica noastră
omenească. Desigur, dacă cineva trăiește în chipul pe care îl
sugerează sfântul prin cuvintele acestea, deasa împărtășanie nu face decât să adauge foc peste focul pocăinței lui. Atunci împărtășania deasă devine cu adevărat viața noastră. Dacă primim pâinea vieții care s-a pogorât din cer
(cf. Ioan 6, 33) cu o inimă înfrântă și îndurerată, atunci vom fi cu adevărat mângâiați. Vom fi precum zice
psalmistul, asemenea celor care
petrecuseră în templu în prezența lui Dumnezeu și ieșeau cântând, beți de mângâierea cea dumnezeiască. Într-un fel
asemănător, Sfântul Pavel ne spune că nici celibatul, nici
căsătoria nu ne aduc înaintea lui Dumnezeu, ci ceea ce ne
face vrednici înaintea lui Dumnezeu este plinirea
poruncilor (cf. 1 Cor. 7, 19).
Principiul acesta se aplică în toate. A posti după cum e rânduit de Biserică nu inseamnă doar o schimbare în dieta noastră. Noi postim din ascultare față de Biserică și aceasta ne păstrează în legătură de unire cu întreaga Biserică, care face același lucru în tot
locul stăpânirii lui Dumnezeu. Dacă nu postim, rupem părtășia noastră cu Trupul lui Hristos, Biserica. Vedem că este necesar pentru noi să postim posturile rânduite de Biserică. Iar a posti sau nu înainte de Sfânta Împărtășanie cred că este un lucru relativ, care poate fi convenit cu duhovnicul spre folos sufletesc.
NOUTĂȚILE SĂPTĂMÂNII
Dăruind vei dobândi!Saptamana 25 noiembrie - 01 decembrie 2024